جنبش مهدوی 313

سلام خوش آمدید

سلوک و اقسام آن ( بخش اول )

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶ ق.ظ

 

سلوک نظری ، سلوک اخلاقی و سلوک قرآنی چیست ؟


 

الف: سلوک نظری
منظور از سلوک نظری همان کسب علم و مطالعه و آشنایی و کشف حقیقت و تحقیق در مورد حقایق هستی و دین و زندگی است. قبل از اینکه انسان سلوک نظری کند و مدتی در جستجوی حقیقت باشد و با حقیقت آشنا شود، اگر وارد خودسازی عملی و سلوک عملی شود، مشکلات زیادی برای او پیدا می شود. تقویت اراده و ایمان منوط به شناخت حقیقت است.
ب: سلوک عقلانی
سلوک عقلانی راهی است که انسان با عقل خود به سوی حقیقت طی می کند. این راه با حواس ظاهری طی نمی شود، اینجا عالم عقل است و در این مسیر عقل همه کاره است و به شما می گوید چه هست و چه نیست، و یا چه کاری باید انجام شود یا انجام نشود.
به عبارتی دیگر، انسان در عالم طبیعت حیوانی بیش نیست که ظاهری انسانی دارد، و هنگامی که عاقل می شود و حیات عقلانی می یابد، تازه انسان می شود و هویت انسانی پیدا می کند. در سلوک عقلانی بر دو سیر علمی و عملی مستند به دلیل و حجت و انجام واجبات و ترک محرمات و رعایت تقوی بیشتر تاکید می شود، نتیجه چنین سلوکی وصول به عقلانیت دینی و الهی و کسب رضایت پروردگار است.
ج: سلوک قرآنی
سلوک قرانی، عمل به تعالیم این کتاب آسمانی است، و این سلوک مراحل گوناگونی دارد، چرا که ابعاد انسان گوناگون است، و تمامی این ابعاد نیاز به رشد و شکوفایی دارد. یک بعد انسان بعد روحی و معنوی است که با ارتباط و انس با خدا و عبادت رشد می کند و بعد دیگر انسان اخلاق است که با ارتباط با دیگران و معاشرت و دوستی و حضور اجتماعی رشد می کند، بنابراین برای این که انسان به کمال برسد، لازم است تمامی ابعاد انسان و مراحل سلوک در نظر گرفته شود.

 

منبع : سایت پرسمان قرآن

  • محمدرضا دهایی

اخلاق

سلوک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
جنبش مهدوی 313

این وبلاگ برای خشنودی و رضایت حضرت مهدی (عج) تاسیس شد. باشد که مورد عنایت ایشان قرار گیرد و مفید فایده باشد. انشاءالله

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران