سبک سیاسی امام رضا (ع) - بخش ششم
امام رضا(ع) در گفت وگو هیچ گاه خود را حق و دیگری را باطل اعلام نکرد
حضرت کمترین نکتهای که در گفت وگو هست و به گمان من حضرت کاملاً به آن وفادار هستند این بود که وقتی حضرت با مخالفان و دگراندیشان مواجه میشد، این چنین نبود که پیشاپیش به آنها اعلام و ابلاغ و اظهار کند که آنچه شما میگویید عین باطل و آنچه من میگویم عین حق و حقانیت است. حداقل حضرت این را پیش از شروع و در حین گفت وگو القا نمیکردند، حال در پایان کار چه اتفاقی میافتد نوعاً مشخص میشود ولی حضرت در ابتدا این چنین نبود. به عبارت دیگر یکی دیگر از ارکان گفت وگو این است که شما طرف گفت وگوی خود را به رسمیت بشناسید و یک نگاه عقلانی اندیش و عقل گرا و اهل فهم و درک نسبت به او داشته باشید. حال اگر پیشاپیش خود را واصل به حق و حقانیت بدانیم باب گفت وگو باز نمیشود و اگر هم باز شود جدی نیست. به گمانم در پارهای از این گفت وگوها حضرت و رفتار حضرت نشان میدهد که ایشان پیشاپیش حکم به حقانیت خود ندارند بلکه در یک گفت وگوی برابر، در یک دیالوگ دو طرفانه و در یک رفتار کاملاً همسان با کسانی که طرف حضرت قرار میگرفتند شروع به گفت وگو میکرد حال در انتهای بحث به چه میرسیدند مورد بحث ما نیست. وقتی میگوییم امام رضا(ع)، امام گفت وگوست یعنی اینکه گفت وگو یک اخلاقی دارد که حضرت رعایت میکردند، گفت وگو یک متد و روشها و اهدافی دارد که حضرت این نکات را رعایت میکرد مثلاً این چنین نبود که حضرت وقتی وارد گفت وگو با کسی میشود، اذعان کند یا اشاره کند که در پاسخ به آنها این چیزی که من میگویم، چون معصوم هستم حرف من این چنین هست و شما باید بپذیرید، ما اصلاً چنین مشی در گفت وگوی حضرت با مخالفان و دگراندیشان نداریم بلکه اتفاقی که میافتاد این بود که اتفاقاً گفت وگو در یک سطح برابر و همسان پیش میرود تا جایی که گفت وگو شونده احساس کند آنچه حضرت میگوید به حقانیت و حقیقت نزدیک تر است تا آنچه این آقا فکر میکند یا اگر هم اتفاق نمیافتد در یک فضای کاملاً انسانی، معقول و صمیمانه گفت وگو خاتمه پیدا میکند. گفت وگو یک اخلاق و متد و روشهای خاصی دارد که باید سر جای خود بحث شود ولی مجموعه آنچه از حضرت میبینیم این است که حضرت در ورود به گفت وگو با مخالفان و دگراندیشان تلاش داشتند این سه نکته را در بحث گفت وگو کاملاً رعایت کنند.
منبع : سایت حوزه نت